raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Dezinformacija
  Neutemeljeno
Izvorni članak je objavljen 15.08.2019. (Srpski telegraf)
Srpski telegraf „zna“ tačan datum za rešenje Kosova
16.08.2019.    Marija Vučić    Donald Tramp; Foto: Wikimedia/ Gage Skidmore
Dan odluke koji će „razrešiti kosovski čvor“, prema pisanju Srpskog telegrafa je, ni manje ni više, nego 25. avgust 2020. godine. Ovo je navodno rok koji je Donald Tramp zacrtao, jer će mu značiti da podelom Kosova ostvari „veliku spoljnopolitičku pobedu“ pred predsedničke izbore u novembru te godine na kojima će se boriti za još jedan mandat. Navodno je poručio i da će ubrzo posle 25. avgusta, a pre tih izbora, doći u Srbiju. Ovu vest je preneo i Tanjug, a nakon njega i brojni drugi mediji. Iz Ambasade SAD u Srbiji demantuju ove tvrdnje i navode da niti ima roka za rešenje kosovskog pitanja, niti im je poznato da postoji plan da američki predsednik tada dođe.
Na naslovnoj strani od četvrtka Srpski telegraf imputira Trampu reči koje on nije izgovorio:

„OVO JE DAN ODLUKE
TRAMP: ROK ZA PODELU KOSOVA 25.08.2020.
POSLE TOGA DOLAZIM U SRBIJU“


Novinarka Srpskog telegrafa, međutim, u tekstu ređa tvrdnje bez pozivanja na bilo kakav izvor, pa tako svojim rečima obaveštava čitaoce da je ovaj datum „krajnji rok za stavljanje tačke na kosovski čvor”. Sudeći prema pisanju ovog tabloida, to je Trampu veoma važno za predsedničku trku.

„Kampanja za veliku bitku 2020. godine uveliko je u toku, a s obzirom na to da Trampu znači svaka veća pobeda na spoljnopolitičkom planu jasno je da bi rešavanje kosovskog pitanja, što u viziji američkog predsednika znači podela Kosova, bila idealan scenario“, navodi ovaj tabloid.

Ne samo da tvrde da znaju da Trampova „vizija” podrazumeva podelu Kosova, već znaju i da je Tramp namerno odabrao taj datum zbog „jake simbolike u istoriji američke diplomatije i spoljne politike“ - naime, tog dana 1921. godine su SAD potpisale sa Nemačkom mirovni sporazum čime je „formalno okončano ratno stanje dveju država proglašeno u Prvom svetskom ratu“.

Šta od ovih „informacija“ navodno dolazi Srpskom telegrafu od samog Trampa, a šta od anonimnog izvora, nije do kraja jasno. Rečenice koje se na naslovnoj prikazuju kao Trampove izjave, u tekstu su nepotkovane bilo kakvim izvorom, da bi nakon uvoda u priču ušao „dobro upućeni sagovornik iz diplomatskih krugova“ koji daje vrlo precizne detalje o Trampovim planovima.

„Prvobitno, Tramp je planirao da se sve reši najkasnije u prvoj polovini sledeće godine, međutim, ono što se desilo u Prištini, ostavka Haradinaja i skoro pa izvesni izbori, malo je prolongiralo stvar“, rekao je ovaj „izvor“.

Ambasada SAD u Srbiji demantuje tvrdnje ovog prorežimskog tabloida.

„Nema nikakvog roka, ali je dijalog stopiran što situaciju čini manje stabilnom i predvidivom. Kako je pomenuto u saopštenju Kvinte, status kvo sprečava napredak Kosova i put Srbije ka EU“, kažu iz Ambasade i dodaju da im nije poznato da Tramp planira da dođe u Srbiju u avgustu 2020. godine.

Na pitanje da li se Tramp, kako tvrdi Srpski telegraf, zaista zalaže za podelu Kosova, iz američke ambasade diplomatski odgovaraju da „Kosovo i Srbija treba da postignu dogovor koji će biti primenjiv, trajan i neće stvarati nestabilnost u regionu“.

„Razmotrićemo svaki predlog oko koga se slože Beograd i Priština, a koji bi ispunjavao ove uslove“, ističu iz Ambasade.

Ovu dezinformaciju je prenela i agencija Tanjug, a onda i brojni drugi tabloidi: Kurir, Alo, Večernje novosti...

Inače, Srpski telegraf se gotovo svakodnevno u svojim tekstovima, a naročito u onim „nosećim“ koje najavljuju na naslovnoj, poziva na anonimne izvore. Raskrikavanje je u više navrata pisalo o tome da je reč o praksi koja je zabranjena Kodeksom novinara Srbije.

„Često, upotreba neimenovanih izvora informacija predstavlja samo način da izvor ili sam novinar/medij iznese netačne, nepotpune i nedovoljno proverene informacije“, navodi se u Kodeksu.

Podsetimo, prema najnovijoj analizi Raskrikavanja, za prvih šest meseci ove godine Srpski telegraf je na naslovnim stranama objavio najmanje 94 lažne ili neutemeljene vesti.

Reč je o tabloidu koji je, prema istraživanjima Saveta za štampu, jedan od najčešćih prekršilaca Kodeksa novinara Srbije, a istovremeno je njihov izdavač, firma Medijska mreža, dobitnik milionskih iznosa na konkursima za projektno sufinansiranje u gradovima širom Srbije.
  Manipulisanje činjenicama
Dojče Vele ne tvrdi da Tramp sprema podelu Kosova
„Tramp sprema podelu Kosova“, bombastično je na naslovnoj strani objavio Informer, netačno pri...
  Manipulisanje činjenicama
Da li je konačno potvrđena jedna Informerova vest?
Četrnaest novih F-16 aviona, deset milijardi dolara za infrastrukturne projekte, brži ulazak u EU ...
  Neutemeljeno
Ambasada SAD: „Diplomatski izvori“ Srpskog telegrafa su iz paralelnog univerzuma
Vest objavljena na naslovnoj strani Srpskog telegrafa u ponedeljak - da Tramp formira paralelnu EU i...
Mediji koji su takođe objavili ovu vest:
 Republika.rs
 Tanjug
 Alo
 Večernje novosti
 Kurir
 Espreso
 Afera
Donald Tramp
Kosovo
Anonimni izvori
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: