raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Lažna vest
  Manipulisanje činjenicama
  Pristrasnost
Analiza današnje naslovne Alo-a: Sve netačno ili manipulativno
31.01.2020.    Marija Vučić    Foto: Raskrikavanje
Vakcinu protiv koronavirusa otkrivaju, razume se, Srbi, Bujošević „dobija 1,9 miliona evra“ na lotou, Veliki Štrumpf ruši GargaMila, a u toku je potraga za „Zoraninim gaćama“ - ovako u najkraćim crtama izgleda današnja naslovna strana tabloida Alo. Svi naslovi na njoj (izuzev jednog o Zadruzi koji nije obuhvaćen našom analizom) su ili netačni, ili manipulativni, ili naprosto - besmisleni.
Od pet naslova na naslovnoj strani, čak tri se tiču Srbije i srpstva - na centralnom mestu je „priča” o tome kako baš Srbi otkrivaju vakcinu protiv koronavirusa, potom sledi najava teksta o osnovcima u Crnoj Gori koji trobojkama i crtežima Štrumpfova „ruše“ Mila Đukanovića, kao i teksta o tome da je Srpska pravoslavna crkva donela nekakve „ključne odluke“ o Crnoj Gori.

Preostala dva naslova se bave „opuštenijim“ temama - jedan najavljuje gotovo urnebesni tekst o direktoru RTS-a Draganu Bujoševiću koji „danas dobija 1.950.000 evra?“, a drugi se bavi ozbiljnom „misterijom“ - gde su „Zoranine gaće“?

1. Srbi otkrivaju vakcinu protiv koronavirusa!?

„Najstručniji tim najiskusnijih srpskih naučnika, epidemiologa, virologa i farmaceuta u specijalnoj laboratoriji Instituta Torlak ubrzano radi na razvoju vakcine protiv nove vrste koronavirusa“, piše Alo u podnaslovu.

Unutar novina, iznosi se kompletna laž - da su „Naši stručnjaci pronašli rešenje koje će spasiti svet od smrtonosne zaraze“ a onda ipak da su „na pragu otkrića“. Tvrdnje da ovaj institut radi na vakcini se temelje na izjavama „anonimnog izvora“ iz Torlaka.

U ovom momentu, međutim, nije poznato da li Torlak zaista razvija vakcinu. Na pitanje Raskrikavanja o tome iz ovog instituta nisu odgovorili, ali se iz jučerašnje nejasne izjave ministra Zlatibora Lončara - koju i Alo citira kao „dokaz“ svojih tvrdnji - može se zaključiti da ovaj posao nije započet.

„Vidite i sami, još vakcina nije napravljena. Potrebno je neko vreme da se napravi. Srbija, sa svojim stručnjacima, danas je spremna i može da napravi tu vakcinu“, počeo je Lončar u jutarnjem programu TV Pink.

Nakon što ga je voditelj Predrag Sarapa prekinuo rekavši uzbuđeno da je to „velika vest“, Lončar je precizirao:

„Mi čekamo danas konačno šta je sve potrebno nama da se to uradi, sa tim podacima otići ću kod našeg predsednika, obavestiću ga, a on dalje zna šta će dalje raditi, on je u ličnom kontaktu i sa Si Đinpingom i drugim ljudima. Gde mi možemo da ponudimo neku vrstu stručne pomoći naših ljudi koji već imaju to iskustvo, već sa lakoćom prave vakcine i za druge viruse“, rekao je on.

Osim toga što za ovu vest nema potvrde, a po svemu sudeći nije se ni započelo sa izradom vakcine, Institut Torlak svakako ne bi bio jedini koji bi radio na njoj.

Kako piše Njujork Tajms, trenutno su na ovom poslu angažovani istraživači iz Kine, Australije i Sjedinjenih Američkih Država, i to kako laboratorije u okviru naučnih centara, tako i privatne farmaceutske kompanije.

Za vakcinu, kako se prognozira, biće potrebni meseci, ako ne i godine, a istraživači su u fazi kada su tek uspeli da razviju koronavirus u laboratoriji da bi počeli da ga proučavaju.

O koronavirusu i medijskim manipulacijama Raskrikavanje je pisalo ovde.

2. Bujošević danas dobija 1.950.000€?

Ako ovo zvuči kao najava neke važne priče o RTS-u i Bujoševiću, ili čak potencijalnoj korupciji - samo tako zvuči.

Unutar novina čitaoca će dočekati tekst o tome kako Bujošević uplaćuje loto na kiosku, a uz tekst su priložene i fotografije koje o tom važnom događaju svedoče. Večeras je, naime, loto izvlačenje, a potencijalni dobitak je upravo 1,9 miliona evra.

Ali saznajemo da ni to nije sasvim sigurno, jer nepotpisani novinar Alo-a (potpis je E.A - ekipa Alo-a) zapravo ne zna šta je Bujošević radio na kiosku.

„Šef javnog servisa je u jednoj ruci držao telefon, a u drugoj novac kojim je nešto plaćao. Nadamo se da je u pitanju dobitna srećka, a ne neki od komunalnih računa, pošto se na tom kiosku obavljaju i te vrste plaćanja. Moguće je čak i da je ostao bez dinara pa je rešio da na kiosku promeni neki evro“, piše Alo i zaključuje da je Bujošević u poslednje vreme bio pod velikim stresom zbog upada opozicionara u zgradu RTS-a, pa je možda uplatio tiket da se malo opusti.

3. Misterija: Niko ne zna gde su Zoranine gaće!?

Gde su nestale roze gaće koje su poslanici Srpske radikalne stranke poklonili ministarki građevinarstva Zorani Mihajlović takođe je jedna od vesti koje su se našle na današnjoj naslovnoj strani Alo-a.

Naime, komad tog ženskog veša je juče u Narodnoj skupštini iz poslaničke klupe razvlačio i pokazivao poslanik radikala Milorad Mirčić, sa napomenom da je to poklon za ministarku kojoj je zamereno da mnogo troši na svoju garderobu.

Ovaj cirkus u skupštini se inače dešavao tokom rasprave o amandmanima na Zakon o planiranju i izgradnji, a zasedanje je dvaput prekidano zbog verbalnih sukoba radikala i Mihajlović.

Oni su joj zamerili da opstruiše rad Vlade i donosi zakone na osnovu kojih ništa ne može da se uradi, a izrekli su i niz optužbi na njen račun. Na sve to je Mihajlovića uzvratila transparentom „Radikalska laž“ koji su joj poslanici SRS oduzeli i pocepali.

Alo sada istražuje šta je sa gaćama koje su joj radikali uručili tokom zasedanja, odnosno da li su one i dalje kod nje ili su vraćene „darodavcu“.

Tabloid čak ima i izvore za ovu priču i to „bliske ministarki“ - oni tvrde da su vraćene, dok Vjerica Radeta tvrdi da nisu tako da je ova velika misterija ostala bez odgovora.

4. Veliki Štrumpf ruši GargaMila

Ovaj neinformativan naslov najavljuje priču o barskim osnovcima koji su na času likovnog crtali srpske trobojke i Velikog Štrumpfa u istim bojama - on ima crvenu odeću, plavo telo i belu bradu. Fotografije iz učionice gde đaci drže u rukama i pokazuju svoje crteže, pojavile su se ranije na društvenim mrežama.

Škola je ovo ocenila kao političko delovanje i pokrenula disciplinski postupak protiv učiteljice koja je i suspendovana. Branila se tvrdnjama da su đaci sami želeli to da crtaju.

Negativac u ovoj priči je, naravno, Milo Đukanović. Nazivaju ga „zlim Gargamelom“ koji je krenuo u „obračun sa Štrumfovima“ jer su „odlukom njegovog ministra prosvete deca ostala bez omiljene učiteljice“.

U Crnoj Gori, inače, poslednjih nedelja mnogi građani na ulicama i društvenim mrežama ističu boje srpske zastave, izražavajući time nezadovoljstvo zbog Zakona o slobodi veroispovesti koji omogućava da se oduzima imovina Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori.

5. Vrh SPC doneo ključne odluke o Crnoj Gori!

Iako naslov upućuje na neke ekskluzivne podatke, iz teksta se praktično ništa ne može saznati - ni o kakvim se ključnim odlukama radi i zašto su one ključne.

Iz saopštenja Srpske pravoslavne crkve koje je Alo citirao saznaje se da će biti povučena jedna inicijativa - još ranije podneta Ustavnom sudu Crne Gore da ispita ustavnost Zakona o slobodi veroispovesti - i biće podneta druga, samo što će podnosilac umesto Srpske patrijaršije biti SPC u Crnoj Gori, predvođena mitropolijom crnogorsko-primorskom.

„Jednodušno je odlučeno da se povuku inicijative koje je tom sudu podneo advokat Miroslav M. Nikolić u ime Svetog sinoda i Srpske patrijaršije. Takođe je odlučeno da se pokrene inicijativa pred pomenutim sudom u koordinaciji eparhija SPC u Crnoj Gori i Svetog sinoda”, citira Alo saopštenje.

Nije jasno zbog čega je ovo „ključna odluka“, i koje su to još ostale „ključne odluke“ koje su donete na sastanku, a koje je Alo dramatično najavio.
   

Najmanje 150.000 evra Alou za tri godine

Izdavač lista Alo je firma Alo Media System iz Beograda, čiji je vlasnik Saša Blagojević. Ova firma se do jula prošle godine zvala Dnevne novine Alo DOO.

Prema podacima iz Kešformisanja, baze u kojoj Raskrikavanje prikuplja podatke o parama koje mediji u Srbiji dobijaju na lokalnim konkursima, tabloid Alo je tokom 2017. i 2018. godine dobio najmanje 11,4 miliona dinara (skoro 97.000 evra) na tri konkursa - u Beogradu dvaput i jednom u Velikoj Plani.

Grad Beograd je najveći darodavac Aloa, pa im je tako i 2019. godine na konkursu pripalo čak 5,5 miliona dinara (gotovo 47.000 evra). Još 400.000 dinara dobili su u Bajinoj Bašti.

Na ovaj način građani milionskim iznosima podržavaju rad tabloida koji je jedan od „šampiona“ neprofesionalnog novinarstva u Srbiji - Raskrikavanje je u 67 tekstova dosad dokazalo da Alo širi lažne vesti, dezinformacije, propagandu.

I ne samo to - ovaj tabloid je gotovo redovno na dnevnom redu Komisije za žalbe Saveta za štampu zbog povreda novinarskog Kodeksa.

Osim Aloa koji je 2017. godine kupio od kompanije Ringier Axel Springer, Saša Blagojević u svom vlasništvu od 2018. godine preko svoje druge firme Global Media Technology ima i prorežimsku Studio B.
  Vest
Pljušte „presude“ Saveta za štampu zbog slučaja Monike Karimanović
Neprofesionalno pisanje tabloida o maloletnoj Moniki Karimanović donelo je Savetu za štampu na des...
  Analiza
Najmanje 945 lažnih vesti na naslovnicama četiri tabloida u 2019.
Četiri najtiražnija tabloida, Informer, Srpski telegraf, Alo i Kurir - tokom 2019. godine objavili...
  Vest
Javne opomene za Press online zbog napada na Adama Santovca
Komisija za žalbe Saveta za štampu izrekla je dve javne opomene portalu Press online jer je višes...
Alo
Naslovna strana
Saša Blagojević
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: