raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Vest
Za 184 dana dnevni listovi napravili prekršaje u pet hiljada tekstova
19.02.2020.    Milica Ljubičić    Foto: Printscreen / Pravo na medije, TV Mreža
Osam dnevnih listova je u drugoj polovini 2019. godine napravilo pet hiljada prekršaja, pokazuju rezultati monitoringa Saveta za štampu. Prva četiri mesta u kršenju Kodeksa novinara zauzimaju tabloidi Alo, Kurir, Srpski telegraf i Informer koji istovremeno preko različitih kanala dobijaju najviše novca od države.
U dnevnim listovima koji se izdaju na teritoriji cele zemlje Savet za štampu pronašao je kršenje Kodeksa novinara u čak 5057 tekstova u periodu od jula do decembra 2019.

Prvi na listi je tabloid Alo koji je imao prekršaje u 1266 tekstova, iza njega se nalaze Kurir (1106), Srpski telegraf (864) i Informer (667). Novine Blic su na petom mestu (511), zatim Večernje novosti (354), dok su dnevni listovi Politika (234 ) i Danas (55 ) na poslednjem mestu po broju tekstova u kojima su pronađeni prekršaji Kodeksa.

Na predstavljanju rezultata monitoringa, članovi Komisije Saveta za štampu rekli su da je broj prekršaja porastao za 17 odsto u odnosu na 2018, te da se najčešći prekršaji odnose na pretpostavku nevinosti.

„To je jedno od elementarnih ljudskih prava, nije dovoljno umesto imena staviti inicijale, potrebno je izbeći navođenje bilo čega, što na bilo koji način može da uputi na identitet osumljičenog”, rekla je Tamara Skrozza, članica Komisije za žalbe Saveta za štampu i dodala da se dosta prekršaja odnosi i na istinitost izveštavanja. Povećan je broj i tzv. klikbejt tekstova čiji naslovi zapravo nemaju veze sa samim tekstom.

Članovi Komisije Saveta za štampu posebnu pažnju obratili su i na diskriminatorni i govor mržnje u medijima.

„Novine nikada ne mogu mnogo da se razlikuju od svog okruženja, a mi sada imamo to da iz najvećih državnih institucija i najviših pozicija vlasti dolaze psovke, uvrede, pretnje. Nema više nikakve granice i crvene linije i to automatski imamo u medijima“, zaključila je Skrozza.

Savet za štampu posebno je obratio pažnju i na tekstove u kojima se spominju maloletnici. Tako je tabloid Kurir prekršio odredbe Kodeksa u 151 tekstu koji se bavio decom, sledi ga Alo sa prekršajima u 141 tekstu, Večernje novosti (70) a Informer i Srpski telegraf imali su prekršaje u 21-om tekstu. Najmanje prekršaja Kodeksa napravili su Blic (u 8 tekstova), Danas (4) i Politika(1). Najveći broj prekršaja koji se odnosi na decu je napravljen krajem godine, prilikom otmice maloletne devojčice. O tom slučaju u više navrata pisalo je i Raskrikavanje.

Tabloidi dobili više od milion evra kroz javne nabavke i projektno sufinansiranje


Tabloidi koji objavljuju najveći broj lažnih vesti i gotovo svakodnevno krše Kodeks, najveći su dobitnici tendera koje brojne državne institucije raspisuju tražeći medijske usluge, otkrilo je Raskrikavanje. Alo koji je prvi po broju prekršaja Kodeksa je u 2019. godini, preko javnih tendera je dobio oko 240 hiljada evra. Toliko je dobio i Srpski telegraf, dok su tabloidi Kurir i Informer prihodovali oko 110 hiljada evra.

Ova četiri tabloida novac dobijaju i od opština, preko konkursa za projektno sufinansiranje sadržaja od javnog interesa. Naime, prema podacima baze Kešformisanje, u 2017. i 2018. dobili su ukupno 550 hiljada evra.

U Savetu za štampu smatraju da dalje projektno sufinansiranje novina koje najviše plasiraju lažne vesti i krše Kodeks novinara Srbije, može biti sprečeno kroz novu Medijsku strategiju, koja je usvojena krajem januara, a kroz koju će biti izmenjeni medijski zakoni.

Upravo ova strategija predviđa da će prednost pri dodeli novca imati oni koji imaju manje izrečenih „mera” od strane Saveta za štampu.

Korekcija: 20. februara 2020. naslov je izmenjen - umesto napravili pet hiljada prekršaja, sada stoji „napravili prekršaje u pet hiljada tekstova“.
  Vest
Savet za štampu: Bez prekršaja kodeksa za Ozon press
Članovi Komisije za žalbe Saveta za štampu nisu mogli da se usaglase na sinoćnoj sednici da li j...
  Vest
Pljušte „presude“ Saveta za štampu zbog slučaja Monike Karimanović
Neprofesionalno pisanje tabloida o maloletnoj Moniki Karimanović donelo je Savetu za štampu na des...
  Vest
Javne opomene za Press online zbog napada na Adama Santovca
Komisija za žalbe Saveta za štampu izrekla je dve javne opomene portalu Press online jer je višes...
Savet za štampu
mediji
Kodeks novinara Srbije
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: