raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Vest
BFMI zabrinuta za uređivačku nezavisnost Euronews-a u Srbiji i Bugarskoj
07.06.2021.    Milica Ljubičić    Foto: Euronews Srbija, Facebook
Balkanska inicijativa za slobodne medije (BFMI) uputila je početkom juna otvorena pisma manjinskim vlasnicima Euronews-a, ali i Evropskoj komisiji u kojima je izrazila zabrinutost zbog pokretanja dva nova kanala ovog brenda - Euronews Srbija i Euronews Bugarska. BFMI navodi u pismima da se plaši da su oba kanala u riziku da na njih „utiču države dveju zemalja gde su medijske slobode već potkopane na veoma ozbiljne načine”.
BFMI je u otvorenom pismu direktorima 20 javnih servisa koji sa lokalnim vlastima, poseduju 12 odsto vlasništva kompanije Euronews naveo da se Telekom Srbija, vlasnik Euronews-a u Srbiji, poslednjih godina koristi kao sredstvo kojim „manevrišu saveznici predsednika Aleksandra Vučića i Srpske napredne stranke na pozicijama koje kontrolišu glavne medije”.

Isto pišu i Evropskoj komisiji koju pozivaju da preispita značajna sredstva koja daje za finansiranje Euronews-a.

„Od krucijalne je važnosti da Komisija ne dozvoli da vodeći međunarodni kanal vesti, kao što je Euronews, nehotice dodaje legitimitet onima koji pokušavaju da potkopaju medijske slobode”, upozorava BFMI.

U pismima podsećaju da je u novembru 2018. godine,Telekom Srbija kupila kablovskog operatera „Kopernikus Technology” od Srđana Milovanovića, brata funkcionera SNS-a. Kako je Raskrikavanje otkrilo, „Kopernikus Technology” prodat je tada Telekomu za 195 miliona evra.

Milovanović je mesec dana kasnije kupio dve nacionalne televizije, O2 i Prvu, za oko 180 miliona evra, što je dovelo do spekulacija da je prethodno dobijen novac od Telekoma bio namenjen za kupovinu dve televizije sa nacionalnom pokrivenošću, čime su (televizije) prešle u kontrolu vlasti, navodi BFMI.

Pišu, takođe, da je u januaru ove godine otkriveno da su Telekom Srbija i Telenor sklopili ugovor koji će omogućiti Telenoru da koristi optičku mrežu Telekoma.

„Kao i u prethodnim partnerstvima koja su uključivala Telekom Srbiju, čini se da iza dogovora postoji jasan politički motiv. Ovoga puta da potkopa rivalsku kompaniju SBB koja emituje N1- TV stanicu koja se posmatra kao jedan od retkih preostalih izvora nezavisnog izveštavanja”, navodi BFMI i dodaje da su procurili interni dokumenti Telekom Srbije otišli toliko daleko da je navedeno da je cilj sporazuma „uništiti SBB”.

Kako je Raskrikavanje nedavno pisalo Euronews je u Srbiju došao kao partner državnog Telekoma, te je ovaj kanal njihov zajednički projekat.

Početkom ovog meseca Euronews Srbija je počeo da emituje program.

Iako je kompanija koja emituje Euronews u stoprocentnom vlasništvu državnog Telekoma, na svečanom događaju prilikom lansiranja Euronews Srbija, rečeno je da će televizija biti nezavisna u svom radu.

BFMI u pismu navodi da je Euronews u Bugarskoj u partnerstvu sa TV Evropa čiji je vlasnik bogati trgovac oružjem, Dobrin Ivanov. Ivanov je kako se navodi „proksi” do biznismena i medijskog mogula, Deylana Peevskog koji je poznat kao „ledeni breg korupcije u Bugarskoj”.

Izvršni direktor Euronews-a u Bugarskoj Georgi Harizanov je osuđivan za reketiranje, a partner OCCRP-a u Bugarskoj ga je opisao kao jednog od „propagandnih stubova vlade Bojka Borisova”.

BFMI ocenjuje da se dva nova kanala pokreću u saradnji sa lokalnim medijskim kompanijama čime se ukazuje da ne funkcionišu „u skladu sa jakim uređivačkim standardima koji se očekuju od brenda Euronews ili zahtevima javnih servisa koje predstavljaju njegovi akcionari”.

Balkanska inicijativa navodi i da žele da budu sigurni da su „direktori javnih servisa preuzeli dovoljno mera kako bi zaštitili uređivačku kontrolu Euronews-a na ovim tržištima”.

Euronews je, inače, medijska kuća sa sedištem u Francuskoj osnovana 1993. godine, koja pokriva teme sa čitavog evropskog tla. Kako navode na svom sajtu, imaju 150 miliona gledalaca mesečno i 11 redakcija širom sveta, na 12 jezika. Sedište televizije Euronews je u Francuskoj, a njen većinski vlasnik je kompanija Media Globe Networks egipatskog biznismena Nagiba Savirisa, dok se 12 odsto nalazi u vlasništvu 20 javnih servisa i njihovih lokalnih vlasti.

Balkansku inicijativu za slobodu medija, kako se navodi na sajtu ove organizacije, osnovala je bugarska novinarka Antoinette Nikolova, koja je prethodno radila u nekoliko međunarodnih novinskih redakcija. Između ostalog je izveštavala o ratu u Jugoslaviji, ali i tokom terorističkog napada na kule Bliznakinje 11. septembra 2001. godine. Organizaciju pored nje čini još šestoro ljudi koji se nalaze na različitim pozicijama u medijima.
  Vest
Počeo sa radom novi Telekomov kanal Juronjuz Srbija
Nakon skoro dve godine od prvih najava, danas je počeo da se emituje signal televizije Juronjuz pre...
  Vest
Izveštaj Evropske komisije o medijima: Bez napretka
Novi izveštaj Evropske komisije nepovoljno ocenjuje Srbiju kada je reč o medijima i slobodi izraž...
  Dezinformacija
Ne postoje dokazi da su vakcine protiv kovida toksične
Teorije zavere o vakcinaciji ne prestaju, a poslednju u nizu je, pre dva dana, objavio antivakserski...
Euronews
Telekom
Evropska komisija
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: