raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Vest
Savet za štampu: Informer prekršio Kodeks, o nova.rs i N1 mišljenja podeljena
02.09.2020.    Milica Ljubičić    Foto: Unsplash / Daniel von Appen
Na poslednjoj sednici Komisije za žalbe Saveta za štampu jedanaest članova ovog tela odlučivalo je o pet žalbi - doneli su dve jednoglasne odluke o kršenjima Kodeksa novinara i to za Informer i portal infocentrala. U dva slučaja - žalbi Kurira na portal N1 i Zaštitnika građana na portal nova.rs mišljenja članova Komisije su i nakon diskusije ostala podeljena.
Najviše vremena članovi Komisije za žalbe potrošili su na raspravu o tome da li je portal nova.rs prekršio kodeks u tekstu koji je objavljen tokom julskih protesta u Beogradu - o neadekvatnom postupanju službenika Zaštitnika građana, koji su se našli na Terazijama, nakon što je policija brutalno pretukla mladića i ostavila ga na trotoaru. O ovom slučaju pisao je i Krik.

Zaštitnik građana Zoran Pašalić koji je Komisiji podneo žalbu tvrdi da je tekst jednostran, te da ga novinarka nije pozvala za komentar što je u odgovoru na njegovu žalbu novinarka Jelena Bulajić demantovala.

Nakon polemike koja je trajala duže od pola sata, članovi Komisije nisu mogli da donesu odluku o tome da li je prekršen Kodeks u delovima koji se odnose na odgovornost novinara i novinarsku pažnju jer je njihovo mišljenje bilo podeljeno.

Dok su jedni smatrali da je dovoljno što je Bulajić uputila pitanja pres službi, što Pašalić nije naveo u žalbi, drugi su bili mišljenja da je tekst trebalo da bude opreznije sročen i da je trebalo da sadrži informaciju da je novinarka uputila pitanja i službi Zaštitnika građana.

Drugi slučaj za članove Komisije za žalbe bio je lak - jednoglasno su odlučili da je portal Infocentrala.rs pišući o zaposlenoj u svilajinačkom vrtiću, koja se dok je bila pozitivna na Covid-19 navodno ponašala nesavesno, povredio njeno pravo na privatnost. Iako u samom tekstu nije navedeno njeno ime, objavljeni su svi drugi podaci koji upućuju na njen identitet - ime vrtića i radno mesto.

Žalbu na ovaj tekst uputila je Violeta Stepanović, zaposlena o kojoj je i reč u tekstu. Navela je da je bila kovid pozitivna, ali da tvrdnje o njenom nesavesnom ponašanju - nisu istinite. Podseća potom da je Svilajnac mala opština, te da iako njeno ime nije pomenuto u tekstu, svi znaju da se o njoj radi, te da je izložena velikim pritiscima i osudama.

„Mogla je da se napiše vest koja je u javnom interesu, bez objavljivanja podataka koji upućuju na identitet te žene. Samo da se zapitamo kako će njen život naknadno izgledati, svaki put kad se bude zakašljala zbog alergije ili nečega, nju će stavljati na stub srama, u tako maloj sredini”, - navela je Tamara Skrozza na sednici.

Članovi Saveta odlučili su i da je tabloid Informer prekršio niz odredaba Kodeksa novinara Srbije i to zbog teksta objavljenom o Vojinu Rakiću - iz Centra za bioetičke studije. U tekstu se iznose detalji iz njegovog privatnog života koje je Informeru navodno preneo „izvor upućen u slučaj”.

Informer između ostalog navodi da je Rakić tukao ženu i niz drugih detalja, pa je Rakić podneo žalbu tvrdeći da je povređeno pravo na njegovu privatnost i privatnost njegove dece.

Nakon kratke diskusije, komisija je jednoglasno odlučila da je Informer prekršio čak šest odredbi Kodeksa novinara Srbije koje se odnose na istinitost izveštavanja, odogovornost novinara prilikom izveštavanja o deci, da tekstu nije pristupio sa novinarskom pažnjom, te da je povređeno i pravo na privatnost, kako roditelja, tako i dece.

Inače, u proteklom periodu provladini mediji često negativno pišu o Vojinu Rakiću, koji se u poslednje vreme isticao u kritikama srpskih vlasti i restriktivnim merama koje je Vlada Srbije donosila za vreme pandemije. On je nedavno postao i savetnik Zorana Lutovca.

U žalbi koju je novinar portala kablarnet.rs, Nikola Minović podneo protiv portala ozonpress.rs zbog „krađe” njegovog teksta, Komisija je jednoglasno odlučila da poglavlje o poštovanju autorstva, na koje se Minović pozvao, ipak nije prekršeno.

Naime, ozonpress.rs je kao izvor te vesti naveo portal nova.rs, koji je takođe objavio istu vest, ali pod imenom drugug novinara.

Kako je na sednici Komisije za žalbe pojašnjeno, Minović se prvo žalio na portal nova.rs jer su preuzeli njegov tekst bez navođenja njega kao autora, a potom je iz istog razloga podneo žalbu i protiv portala ozonpress.rs. Nedugo potom, Minović je odustao od žalbe protiv nove.rs jer je dobio izvinjenje, ali nije odustao i od žalbe protiv portala ozonpress.rs

Član Saveta za štampu i predstavnik Asocijacije medija, Zlatko Čobović, ocenio je ovu žalbu kao „lokalni obračun čačanskih medija”, pri čemu se sa ostalim članovima komisije usaglasio da Kodeks novinara u ovom slučaju nije prekršen.

A tema sednice Komisije za žalbe bio je i obračun Telekoma i kompanije United media jer je Komisija raspravljala o dve žalbe odgovornog urednika Kurira, Rajka Nedića na saopštenja United media grupe, objavljena sa portalu N1 pod naslovima: „Kurir pokušao neistinama da popravi stanje u Telekomu” i “Da bi objavili uspehe UG, iz Kurira pokušali da ucenjuju”.

U oba slučaja, redakcija Kurira tvrdi da je N1 (koji je u vlasništvu United grupe) u svojim saopštenjima prećutao činjenice koje mogu da utiču na stav javnosti, dok N1 u svojim odgovorima navodi da su njihova saopštenja dobro opremljena, te da je ideja Kurira bila da nastavi kampanju koju vodi protiv N1.

Urednik portala Danas, Bojan Cvejić zapitao se kako da posmatraju navedena saopštenja - „kao novinarske vesti ili rat saopštenja dve kompanije”, te da ne misli da je ovo kršenje medijskog Kodeksa. Ljiljana Smailović, međutim, navela je da „redakcija uvek ima odgovornost za novinarski deo posla, kakvi god da su interesi izdavača”, te da ona smatra da je Kodeks prekršen.

U slučaju obe žalbe, mišljenje članova komisije bilo je podeljeno, pa odluka o prekršaju Kodeksa nije mogla da bude doneta.

Inače, nakon što je podneo žalbe Savetu za štampu, Kurir je objavio tekst sa naslovom - “Kršenje kodeksa: Kurir se žalio na N1 Savetu za štampu”, iako u tom trenutku Komisija za žalbe još uvek nije odlučivala o tome da li je u ovom slučaju bilo kršenja Kodeksa, ili ne.

Celu sednicu članova Komisije za žalbe Saveta za štampu možete pogledati na ovom linku.
  Vest
Skoro 13,5 miliona evra za medije u 2019, novac i dalje ide prekršiocima Kodeksa
Na lokalnim konkursima za sufinansiranje medija, prošle godine je podeljeno 1,6 milijardi dinara (o...
  Vest
Savet za štampu: Bez prekršaja kodeksa za Ozon press
Članovi Komisije za žalbe Saveta za štampu nisu mogli da se usaglase na sinoćnoj sednici da li j...
  Vest
Za 184 dana dnevni listovi napravili prekršaje u pet hiljada tekstova
Osam dnevnih listova je u drugoj polovini 2019. godine napravilo pet hiljada prekršaja, pokazuju re...
Savet za štampu
mediji
Kodeks novinara Srbije
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: